Maple Uygulamaları / Grafik Çizimi

Kullanışlı bir matematik programı olan Maple programının 6. sürümü ile elde edebileceğimiz çeşitli uygulamalardan örnekler vermek istiyorum.Programın bildiğim kadarıyla 12. sürümü var ama benim bilgisayarım kaldırmadı o sürümü ve yıllardır da 6. sürümü kullanıyorum ve çok işime yarıyor.Basit örneklerle başlayalım.

1) Denklem Çözümü : Maple ile denklem çözmek oldukça basit.Örneğin;

3.x^2 + 2.x - 11 = 0 ikinci dereceden denkleminin çözüm kümesine bakalım.

Programa denklem girilirken çarpı işareti için "*" ve satır sonuna da ";" koymayı unutmuyoruz.

3*x^2+2*x-11=0;

Daha sonra ekranda, mavi renkle denklemimiz matematiksel olarak karşımıza çıkıyor.O mavi denkleme faremizle sağ tıklayıp açılan menüden "solve" diyoruz.

Program çıktısını aşağıda görebilirsiniz:





Reel kökleri olmayan 2*x^2+5*x+17=0 denklem içinse program çıktısı aşağıda:




Son olarak 3. dereceden x^3-2*x-1=0 denklemi için çözüm kümesini program şöyle buluyor:




2)Grafik Çizimi : Grafik çizimi de maple ile büyük bir kolaylık ve oldukça zevkli.Hemen örneklerimize bakalım.

Önce basit bir örnek, y=x+1 eğrisinin grafiğine bakalım.(Doğru grafiği çıkması bizi yanıltmayacak!!!)

y=x+1;

olarak girişi yapıp enter tuşuna basıyoruz.Yine ekranda mavi renkle

y=x+1

çıkıyor.(Bu renkleri program menüsünden istediğiniz renklerle değiştirebilirsiniz.)

Ve fare ile sağ tıklayıp;

Plots->2-D Imlplicit Plot->x,y

seçimlerini yaparak, xOy düzleminde grafiğimizi görüyoruz.Program çıktısı aşağıdaki gibidir:




Çıktı üzerine yine sağ tıkladığımızda;



açılan menüden de bir çok değişiklik yapabiliriz.Eksenleri değiştirebilirsiniz,eksenlerin uzunluğunu ayarlayabilirsiniz, çizim formatını-rengini değiştirebilirsiniz ve grafiği resim dosyası olarak kaydedebilirsiniz.

Şimdi de, ikinci dereceden y=4*x^2+3*x-1 fonksiyonunun grafiğine bakalım.Yukarıda işlemleri aynen yaparak şu çıktıyı elde ediyoruz:





y=x^3-1 için;



çıktısını alırız.Trigonometrik ve üstel fonksiyonlar ile 3-boyutlu grafikleri de çizmek oldukça kolay.İşte örnekler;








Gördüğünüz gibi, grafik çizmek çok kolay.

Yorumlar

  1. hocam,merhaba ben bu .bana okuldan ödev olarak üstel ve logaritma fonksiyonlarını bilgisayardan çizdirmem istendi.maple programının 16. sürümünü indirdim bu çizimleri maple 16'da nasıl yapabiliriz?

    YanıtlaSil
  2. merhaba uğur, açıkcası maple 6 üzeri sürümleri hiç kullanmadım.google dan maple6 indirip, çizimleri yaparsan çok daha basit olacaktır.başarılar.

    YanıtlaSil
  3. hocam tekrardan merhaba google'dan baktım ama bir link bulamadım. Eğer sizde kurulum ve lisans dosyası varsa bir dosya paylaşım sitesine yükleyebilirmisiniz

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba uğur...maple 6 elimde dvd de mevcut, fakat kullandığım pc de dvd/cd driver yok maalesef...fakat gene de sana yardımcı olabileceğini düşündüğüm bir yazı hazırladım...
      http://erhanduman.blogspot.com/2013/02/online-grafik-cizimi.html

      bir incele bakalım...sorun olursa sor yine...iyi çalışmalar.

      Sil
  4. hocam çok teşekkürler yazmış olduğunuz yazı işime çok yaradı.Ben wolfram alpha'yı önceden duymuştum ama işime yarayacağını bilmiyordum. Yazdığınız yazı sayesinde ödevimi yaptım , çok teşekkürler :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

yorumlarınızın okunduğuna emin olun:) Erhan DUMAN