Ünlü Paradokslar

Paradoks kelimesinin geçtiği her yazıyı okuduğumda içimden "gene yalan yanlış şeylere paradoks etiketi yapıştırıyorlar" diye hayıflanırım...Hepimizin ortak özelliği olan "şikayet etmek" yerine meşhur paradoksları bu yazıda toparlamaya çalıştım...En güvenilir kaynak olan Türk Dil Kurumu sözlüğünde paradoks için;
"1. Aykırı düşünce. 2. Çelişki. 3. Düşünceler arasında tartışmaya açık, kesin bir yargı içermeyen karşıtlık."
açıklaması geçiyor...
Popüler sözlük vikipedi ise;
"Paradoks, görünüşte doğru olan bir ifade veya ifadeler topluluğunun bir çelişki yaratması veya sezgiye karşı bir sonuç yaratmasıdır. Çoğunlukla, çelişkili gözüken sonuç veya sonuçların aslında çelişkili tarafları vardır. Paradoks teriminin karşılığı olarak Türkçe'de yanıltmaç ve çatışkı sözcükleri de kullanılmaktadır."
açıklamasını yapmış...Peki matematik açısından bakalım artık...

1)Zeno Paradoksları : "Belirli bir nesnenin belirli bir mesafeyi yol alması ile ilgili..Örneğin, bir topu d birim uzaklığa atacağız...Bu top, önce d/2 birim uzaklığı katetmeli, ama ondan önce de d/4, ondan öncede d/8 ....Yani yolu bitiremez gibi görünüyor...Gerçekte bunun böyle olmadığını da biliyoruz...Elde var bir paradoks:)

Bu olaydaki yanılgı "yakınsak" serilerin varlığına ilişkindir...Kısaca; sonsuz bir toplamın cevapı sonlu bir sayı olabilir...

Bu paradoksun benzeri, yaydan çıkan oka ilişkindir...Ok, hedefe ulaşması için benzer olarak, önce yolun yarısını, daha önce 1/4 ünü, daha daha önce 1/8 ini...yani hedefe ulaşamayacak gibi görünüyor:)

2) Arnauld Paradoksu : 2 ve 3 sayılarını düşünelim...

2<3>b iken; a/b > b/a dır...Ama;

1 /(-1) = (-1) / 1
eşitliği bu durumu bozar...Negatif sayıların olmadığına hükmetmiş Arnauld:)Belki de haklıdır:)


3)Bertrand Russell'ın Berber Paradoksu : Russel şöyle der:

"Kendi kendine traş olamayan bir Sevilla'lı, Sevilla'nın berberi tarafından traş edilecekse, bu berber kendisini traş edebilir mi?"


4)Buchowski Paradoksu : Buchowski Paradoksunun ifadesi şöyle:

"Diyelim ki sizden büyük iki kardeşiniz var.Görünürde yanlış olan şu cümle doğrudur:

"Benim küçük kardeşim benden büyüktür." "

Anlayan varsa, bana da anlatsın lütfen:)


5)Madeni para paradoksu:Bir madeni parayı, başka bir madeni para etrafında döndürürsek, nasıl bir yol izler acaba? Aşağıdaki gibi mi?


Hayır, tam tamına aşağıdaki gibi bir yol izler:



Buradaki mavi eğri kardiyoid olarak adlandırılır...

6)Karmaşık Sayı Paradoksu : Karekök(-1) i olarak adlandırılır...Yani, imajiner (sanal/karmaşık/kompleks) sayıdır...Reel sayılardaki dört işlem kurallarını karmaşık sayılarda dilediğimiz gibi kullanamayız...Yoksa aşağıdakine benzer bir paradoks karşımıza çıkar:



7)Timsah Paradoksu :

Bir timsah, bir çocuğu yakalar...Çocuğun babasına, eğer ne yapacağımı bilirsen, çocuğu serbest bırakacağım der..Babası timsaha şöyle der:

"Çocuğumu geri vermeyeceksin."

8)Eubulides Paradoksu : " Bir antik Yunanlı şair diyor ki, bütün Yunanlılar yalancıdır..."

9)Grelling Paradoksu : Kendi kendisini açıklayamayan bir kelime "heterological" ile nitelendirilir.Peki, "heterological" neyi niteliyor?:)

10)Patates Paradoksu : %99 u su olan 100 kg patates düşünün...Patatesleri güneşe bırakıyorsunuz ve %98 i su....Nasıl oldu bu:)

11)Sokrates Paradoksu : "Tek bildiğim şey, hiçbir şey bilmediğim..."



ve daha birçoğunu İngilizce olarak burada bulabilirsiniz...


Yorumlar

  1. :S BİLDİĞİM TEK ŞEY HİÇBİŞEY BİLMEDİĞİMDEN BAŞKA BİŞEY BİLMEDİĞİMDİR DİYE SÖYLENSE PARADOKS OLMAZDI BENCE. BEN DE ÜNİVERSİTEDE HOCALARLA ÇOK TARTIŞTIM BUNU VE BENİM GİBİ DÜŞÜNEN BİRİLERİNİ BULDUM

    YanıtlaSil
  2. Buchowski Paradoksu : Buchowski Paradoksunun ifadesi şöyle:

    "Diyelim ki sizden büyük iki kardeşiniz var.Görünürde yanlış olan şu cümle doğrudur:

    "Benim küçük kardeşim benden büyüktür." "

    Anlayan varsa, bana da anlatsın lütfen:)



    buda kardeşlerinden küçük olanı kastetmiş kanımca :D yani ben öle anladım en azından

    YanıtlaSil
  3. sokratesin paradoksunu anlamak zor değil ama buchowski paradoksunda iki cümleyi birlikte incemek gerekiyor.benden büyük iki kardeşim varsa ben saten en küçükleri oluyorum.iki büyük kardeşimden küçük olanı kasdediliyor.eğer iki kardeşim varsa biri mutlaka küçük alacak.oda benim küçük kardeşim olacak.başka doğru sonuç çıkmaz. ama buchowskinin küçük kardeşim dediği kardeşine biz üç kardeşiz bizim ortanca kardeş dese daha çabuk anlaşılır. buchowski kafa karıştırıyon yavvv

    YanıtlaSil
  4. Buchowski Paradoksu : Buchowski Paradoksunun ifadesi şöyle:

    "Diyelim ki sizden büyük iki kardeşiniz var.Görünürde yanlış olan şu cümle doğrudur:

    "Benim küçük kardeşim benden büyüktür."

    Diyelimki biz üç kardeşiz, diğer ikisi benden büyük. bu durumda benim küçük kardeşim kimdir? benden bir büyük olan kardeşim benim küçük kardeşimdir. zaten
    "Benim küçük kardeşim benden büyüktür." diyor. eğer ilk olarak düşündüğümüz şeyi ifade etmek isteseydi
    "Benim benden küçük kardeşim benden büyüktür." derdi.

    Ben bir yalancıyım

    YanıtlaSil
  5. "Diyelim ki sizden büyük iki kardeşiniz var.Görünürde yanlış olan şu cümle doğrudur:

    "Benim küçük kardeşim benden büyüktür."

    cevap:

    benim büyük kardeşimin küçüğü benim küçük kardeşim oluyor, büyük kardeşim ise diğerinden büyük olduğu için büyük kardeş, mesela dayım 2 kardeştir küçük olanına küçük dayı dediğimiz gibi birşey özetlemek gerekirse, açıklarsak sabaha kadar altından kalkamayız bu paradoksun :P

    YanıtlaSil
  6. Patates paradoksunda, güneşe bırakılan patateslerin içindeki suyun güneşe maruz kaldığında buharlaştığı ön kabulünün bulunması gerekir. Aksi halde yargı sadece bilimsel bir problem olur. Bu ön kabulü eklediğimizde de aslında bunun bir paradoks değil, sadece basit bir matematik problemi olduğunu anlarız. Misal, patateslerden buharlaşan su miktarına x dediğimizde karşımıza şu denklem çıkar: (99-x)/(100-x)=98/100. Bu denklemi çözdüğümüzde de x=50 sonucuna ulaşırız. Sözel olarak ifade edecek olursak, %99'u su olan 100 kilogramlık patatesi güneşe bıraktığımızda patateslerden 50 kilogramlık su buharlaştırılmalıdır ki patateslerin %98'i su olsun. Sanırım böylece siz de sizin deyiminizle 'yalan yanlış' şeylere paradoks demiş oluyorsunuz :). Emeğinize saygılar.
    Edit: Hatta yorumu göndermeden bir araştırma yapayım dedim belki düşünemediğim bir durum söz konusudur diye.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Potato_paradox sitesinde geçen cümle aynen şudur: "It is not really a paradox, but most people find the answer counter-intuitive." Yani: "Bu aslında bir paradoks değildir ama insanların çoğu cevabı sezgilerine aykırı buluyor."

    YanıtlaSil
  7. @Tolunay Temiz:samimi yorumunuz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. Kendi adını içermeyen katalogların kataloğu bence en güzel paradoks örneği.şöyle:bir adam çeşit çeşit katalogları fark ediyor ve bunların bir kataloğunu yapıyor.kendi yaptığı da bir katalog oluyor fakat kendi kataloğunun adını buraya yazmıyor.dolayısıyle kendi adını içermeyen bir kataloglar kataloğu oluyor.bunun gibi birçok kataloglar kataloğu yapılıyor.bazıları kendi adını ekliyor.bu durum bir başkasının dikkatini çekiyor ve o da kendi adını içermeyen tüm katalogların kataloğunu oluşturuyor.şimdi bu adam kendi eserinin adını da buraya yazarsa kendi adını içermiş olacağından yanlış olur.yazmazsa katalog eksik olur ve tüm dediği için gene yanlış olur.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

yorumlarınızın okunduğuna emin olun:) Erhan DUMAN